محفل قرآنی، ادبی بزرگداشت سعدی در کرمانشاه برگزار شد 
کد خبر: 4211812
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱

محفل قرآنی، ادبی بزرگداشت سعدی در کرمانشاه برگزار شد 

محفل قرآنی، ادبی به‌مناسبت روز بزرگداشت سعدی با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

محفل قرآنی ادبی بزرگداشت سعدی در کرمانشاه

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، محفل قرآنی ادبی به‌مناسبت بزرگداشت یادروز سعدی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با حضور رضا کریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، امرالله عظیمی، پژوهشگر ادبیات فارسی، سیدعلیرضا میرمعینی، دبیر محفل قرآن و عترت، شاعران و فرهیختگان ادبی کرمانشاه، کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و سایر علاقه‌مندان به شعر و ادبیات صبح امروز، سوم اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.

در این نشست سیدعلیرضا میرمعینی، دبیر محفل قرآن و عترت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اظهار کرد: کسی که با قرآن و حدیث آشناست می‌تواند مانند سعدی شعر بگوید و اصولاً گلستان و بوستان یک دوره سیر و سلوک است.

وی افزود: اسلام فرهنگ ایرانی را متحول کرد و به‌عنوان نمونه می‌بینیم که نوروز را با دعا و توسل پیوند داد.

امرالله عظیمی، پژوهشگر و دکتری ادبیات فارسی در ادامه گفت: اگر تاریخ ادبیات فارسی مرور کنیم می‌بینیم که سبک خراسانی زبان فارسی را زنده نگه داشت و در ادامه با سبک عراقی آیات و روایات به‌صورت گسترده وارد شعر فارسی شد که در شعر سعدی زیاد دیده می‌شود.

این پژوهشگر افزود: زیباترین نثر در کتاب گلستان است و به قول برخی اساتید سعدی مانند ما سخن نگفته بلکه ما هستیم که به زبان سعدی سخن می‌گوییم.

عظیمی در ادامه با اشاره به نفوذ سعدی در زبان مردم گفت: ۵۰۰ ضرب‌المثل سعدی در زبان مردم ما رایج شده است که پیوند او و مردم را نشان می‌دهد.

در پایان این نشست رضاکریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه بیان کرد: نام این محفل را قرآنی ادبی اعلام کردیم، چون معتقدیم بین ادبیات ما و قرآن پیوند جدی وجود دارد.

کریمی گفت: پیوند قرآن با شعر فقط ظاهرگرایانه و با بیان مستقیم نیست، به‌عنوان مثال بیت معروف «همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی» شعری اثرگذار و با حلاوت است که ظاهری تناقض‌گونه دارد، چون سؤال ایجاد می‌کند که چطور وقتی هنوز نبودیم دل ما به کسی تعلق پیدا کرد؟ اهل تحقیق می‌دانند این بیت غیرمستقیم به آیه ۱۷۲ سوره اعراف اشاره دارد که عهد الست انسان در عالم ذر را توصیف کرده است.

انتهای پیام
captcha